Herní Engine

Blíží se čas vánoční, tudíž čas hravý. Profesionální lektoři CAD týmu Autodesk autorizovaného střediska NICOM, a.s. se tentokrát zaměřili pro někoho možná na nezvyklou oblast CADu, na herní engine

Jistě vás napadne: „A co má herní engine společného s CADem?“. Na první pohled možná nic, ale když se trochu zamyslíte, jistě trefíte do černého. Vždyť aplikace 3ds Max a Maya od společnosti Autodesk jsou určené k modelování herních či filmových modelů a scén. Ale do těchto scén samozřejmě můžete přispět i modely z AutoCADuInventoruRevitu či jiných modelářů.

Konkrétní zaměření z našeho úhlu pohledu najdete pak v dalším článku po vánocích, kdy pro naše příznivce připravujeme malý dárek. A abyste nebyli zklamaní, na konci článku máme pro Vás připravenou soutěž.

Nyní se však věnujme aktuálnímu přehledu sestaveného pro herní engine. Věřím, že minimálně herní nadšence potěší. Profesionál ve svém oboru a člen našeho CAD týmu, Ondřej Hudeček v následujících odstavcích shrnul přehled aktuálních možností.

 

Game engine


Cryengine

Engine s legendární grafikou a možná nejvyspělejší dostupnou AI. Je to kompletní řešení pro vývoj ,,velkých“ desktopových her s náročným prostředím a realistickou grafikou. Asi proto zatím mezi jeho cílovými platformami nejsou žádné mobilní.

Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Oculu Rift, Xbox One, Playstation 4.

Vývojové prostředí: Windows, MacOS.

Cena: Zcela zdarma bez jakýchkoliv poplatků za využití nebo procent z prodeje.

Reálná cena: Za samotný engine a jeho používání se skutečně neplatí. Platí se pouze za podporu a možnosti využívání marketu k prodeji vlastní tvorby a tato služba stojí 50$/měsíc, případně prémiová za 150$/měsíc. Bez tohoto členství v komunitě není podpora, nejsou slevy a dokonce ani oficiální tutoriály na webu.

Cryengine

 

Unity Engine

Jeden z nejpopulárnějších enginů současnosti s dost možná nejrozsáhlejší podporou herních platforem. V podstatě všechny profesionální 3d softwary nějakým způsobem spolupracují s unity tak, aby výměna dat byla co nejjednodušší, což dává tvůrcům prakticky neomezené možnosti. Jednoduše řečeno, cokoliv co vytvoříte v nějakém dostupném 3d programu, může být součástí virtuálního světa v Unity.

Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Android, IOS, Windows phone, Tizen, Steam OS, Web GL, PS 4, Xbox One, Nintendo, Oculus Rift, Google Cardboard, Steam VR, PS VR, Gear VR, MS Hololens, Daydream, Android TV, Samsung smart TV, TV OS, Nintendo Switch, Fire OS, Facebook Gameroom

Vývojové prostředí: Windows, MacOS

Cena: free

Reálná cena: Unity je free pro osobní užití, tedy jen po dobu než vyděláte 100 000$/rok jako firma, bez ohledu na to či vám k tomu slouží Unity nebo ne. Zároveň je také omezené pro tvorbu například online her, protože s free verzí se připojí najednou pouze 20 hráčů a zároveň je také osekáno o některé užitečné funkce pro ty, kteří to s vývojem myslí vážně, například není dostupný zdrojový kód nebo nástroje pro performace reporting.

Za 35$/měsíc je možné pořídit členství plus, kde je již vše dostupné (až na zdrojáky, za ty je potřeba dát ještě o fous víc). Ale ani za peníze není vše a i tak je maximální počet online hráčů omezen (či zvýšen) na 50 současně hrajících.

Za 125$/měsíc už je možné mít vše, tedy zdrojové kódy i více hráčů v online hrách. Více ale neznamená neomezeně, přesněji jde o 200 hráčů. K dosažení neomezeného počtu už je cena na domluvě s Unity a není pevně stanovena, předpokládejme, že je více než zmíněných 125$/měsíc.

Unity Engine


Unreal Engine

Unreal engine byl jako první AAA engine vypuštěn zcela zdarma a to včetně zdrojáků, což vedlo k vybudování v současnosti největší tvůrčí komunity tvůrců her. To v praxi znamená že UE má také nejširší podporu ze všech dostupných enginů.

UE vyniká bezkonkurenční grafikou, kterou využívají i tvůrci architektonických vizualizací a animovaných filmů. Samozřejmě i z programového hlediska s širokou škálou nástrojů pro kodéry je UE na špičce. UE také díky své rozšířenosti spolupracuje jednoduše (stejně jako Unity) se všemi profesionálními 3d programy a tak je vytváření či generování světů, assetů, či postav velmi efektivní.

Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Android, IOS, HTML5, Oculus Rift, Steam, Steam VR, Playstation, Playstation VR, Xbox One

Vývojové prostředí: Windows, MacOS (údajně snad i linux)

Cena: free

Reálná cena: S reálnou cenou se to má tak, že Epic Games si berou 5% ze zisku nad 3000$ vydělaných za první čtvrtletí oficiálního prodeje hry, což je více než férová nabídka. Nevyděláš - nezaplatíš a zaplatit pár procent z něčeho, co už vydělává, mě taky přijde férové.

Unreal Engine

 

Amazon Lumberyard

Amazon Lumberyard je postaven na základě Cryenginu s přidanou integrací řady cloudových služeb nejen od Amazonu. Za zmínku stojí například Twitch nebo AWS, což hraje do karet zejména tvůrcům online her.

Lumberyard bohužel zatím není příliš rozšířený a nemá tedy ani takovou uživatelskou základnu či integraci s 3d programy. Podporuje ale samozřejmě všechny základní formáty pro výměnu 3d dat, tak jako ostatní.

Ačkoliv je samotný engine zcela zdarma pro jakékoliv komerční či nekomerční účely, využívání integrovaných cloudových služeb, je zpoplatněn a není ani možné použití konkurenčních cloudových řešení, protože jak se píše v podmínkách, Amazon by nic nevydělal a neměl by tedy za co samotný engine vyvíjet. Pokud jde však o vytváření single player her je tedy zcela zdarma a bez omezení.

Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Oculu Rift, Xbox One, Playstation 4

Vývojové prostředí: Windows, MacOS

Cena: free

Reálná cena: Engine je free. Zůstává free i v případě single player her, ale v případě online multi playeru je potřeba platit za AWS (cloudové platformy Amazanou) a to se v případě, že je hra úspěšná může pěkně prodražit.

Amazon Lumberyard

 

Autodesk Stingray

Stingray je Autodeskem nedávno koupený engine, jehož hlavní výhodou je přímé a živé spojení s nejpoužívanějšími 3d programy Autodeksku, Mayou a 3ds Maxem. Díky tomu je možné celé scény připravovat rovnou v Mayi nebo v Maxu a live nahlížet v prostředí herního enginu. To platí samozřejmě jak pro mode, animace, tak i pro shadery a svícení scén.

Bohužel má ale Stingray zatím pouze malou uživatelskou základnu ve srovnání s např. s Unity nebo UE, takže jej Autodesk tlačí také směrem Realtime vizualizací, což je super zejména v architektuře či animaci.

Platformy: Windows PC, Linux, MacOS, Oculu Rift, Xbox One, Playstation 4

Vývojové prostředí: Windows, MacOS

Cena: 30€/měsíc

Reálná cena: 30€/měsíc nebo studentská licence na 3 roky zdarma, případně v ceně předplatného s Maya LT.

Autodesk Stingray


Rozuzlení

Nakonec má každý engine něco, co ti ostatní nemají. Například Stingray má live spojení s Maxem a Mayou, Cryengine má vyspělou AI a Lumberyard ještě navíc podporu všemožného onlinování, Unity má jednoznačně nejširší podporu platforem, ale Unreal zase z mého pohledu bezkonkurenční licenční podmínky a enormní uživatelskou komunitu.

Mým osobním favoritem je Unreal Engine. Nejen proto, že díky licenční politice dává k dispozici absolutně všechno a pokud hra nakonec nic nevydělá, tak ani nic nestojí (z pohledu enginu samozřejmě), ale taky proto, že má širokou podporu nejen uživatelů a interoperabilitu s většinou 3d programů.

Tak co, už víte, na co ve světě CAD využít herní engine? Pokud stále váháte, nezapomeňte číst příští CAD News, anebo se rovnou přihlaste na některý ze 3D kurzů, či si domluvte konzultace v Autodesk autorizovaném školicím středisku společnosti NICOM a.s.

Autorizované školicí středisko NICOM provádí školení na pevných učebnách v Brně, Ostravě a Praze, nebo na mobilních učebnách po celé republice.

 

Soutěž

 AutoCAD: Názorný průvodce pro verze 2017 a 2018

   A jak jsem slíbil, na závěr malý dárek - soutěž o knihu.

   Soutěžní otázka zní: Kolik obrázků má tato kniha?

   Malá nápověda: je jich více jak 200 ;)

   Svoje tipy posílejte na cad@nicom.cz.

   Nejpřesnější či nejbližší tip získá tento bestseller o aplikaci AutoCAD.

 

   Krásné a pohodové vánoční svátky!

   Michal Spielmann
   Autodesk Ciertified Instructor
   Autodesk AutoCAD Professional
   Autodesk Inventor Professional

 

Profil společnosti

NICOM byl založen již v roce 1992. Díky více než 140 000 odškolených klientů patří k největším poskytovatelům počítačových i fotografických kurzů pro jednotlivce a firmy v celé ČR.

Chtějte o nás vědět více ...

zobrazit více informací

Základní organizační informace

Máte nejasnosti ohledně objednávky nebo realizace školení? Chcete znát odpovědi na nejčastěji kladené dotazy klientů školicího střediska NICOM? 

Přečtěte si základní informace ...

zobrazit více informací

Možnosti financování kurzů

Hledáte akreditované kurzy DVPP pro pedagogické pracovníky?  Jak mít hrazeno školení pro firmy až z 85 % díky výzvě POVEZ II? Víte, že vám rekvalifikaci může hradit úřad práce? 

Podívejte se na možnosti platby za školení ...

zobrazit více informací

Kontaktujte nás

Fakturační adresa:
Smetanova 3
602 00 Brno
IČ: 26226375
DIČ: CZ26226375
Adresa pobočky:
Zenklova 32/28
180 00 Praha 8
Tel: +420 222 231 100
 
Získávejte novinky a akční nabídky