Je lepší 3ds Max nebo Maya?

Ať už jste začínající 3d grafik, nebo zkušený profesionál zkoumající možnosti kolem, nemůže vás minout srovnání těch nejpoužívanějších 3d programů na trhu. Je jeden lepší než druhý? A v čem?

3ds Max i Maya od roku 2005 patří do jedné rodiny Autodesk. Nebylo tomu tak ale vždycky, původně si byly vzájemnou konkurencí, Max od roku 1990 pod taktovkou Autodesku a Maya od roku 1998 vyvíjená firmou Alias.

 

K jaké práci se používají?

Možná ještě nevíte, který program zvolit, ale určitě budete vědět, jestli hodláte prorazit v zábavním průmyslu, třeba u filmu, u her, nebo se chystáte tvořit realistické vizualizace. Podívejte se, kdo používá který program a k čemu a třeba vám to napoví.

Kupříkladu ve světě vizualizací, ať už architektonických nebo jiných, vládne jednoznačně Max, naproti tomu při výrobě animovaných filmů a filmových efektů je mnohem více rozšířená Maya a v herním světě se používají oba, i když Max má tady lehce navrch.

 

Renderování 

Max i Maya mají oba integrovaný stejný renderovací engine Nvidia Mental Ray a tudíž by v základu měli dosahovat stejných výsledků, ačkoliv prostředí se liší. 

Pokud ale na renderování chcete použít některý z pluginů, tam už se opět mírně rozcházejí. Kupříkladu V-ray je k mání také pro oba programy, ale Pixarovský RenderMan je z těchto dvou k dispozici pouze pro Mayu a perfektní český Corona renderer excelující ve vizualizacích zase zatím jen pro Max.

 

Modelování

Max určitě exceluje svou širokou paletou modelovacích nástrojů, díky kterým modelování probíhá hladce a příjemně i začátečníkům.

Modelování v Mayi je o něco méně přívětivé a dosáhnout stejných výsledků jako v Maxu může být pro začátečníky komplikovanější, ale od verze 2014 a přidání nových modelovacích nástrojů je i v této oblasti Maya velmi silným nástrojem.

 

3ds max vs maya

Animace 

Ve světě animací jednoznačně vládne Maya s rozsáhlým portfoliem animačních nástrojů a velkou možností rozšiřování. Spousta velkých animačních studií používá ke své práci právě Mayu. 

Neznamená to ale, že Max je v animaci špatný. Ve většině případů dosáhnete stejných výsledků v obou programech. Pokud jde ale o přívětivější animační prostředí a škálu nástrojů k tomu určených, Maya tady vede. 


Kde exceluje Max 

3ds Max je znám pro své silní portfolio modelovacích nástrojů díky kterým dosáhnete komplexních modelů poměrně snadno. Díky přímému propojení s ostatními CAD programy jako je AutoCAD nebo Inventor je také velice snadné vizualizovat v něm modely vytvořené jinde. A pokud jste ve 3d grafice nováčkem, může pro vás být Max jednodušší na naučení. 


Kde exceluje Maya 

Maya je známá svými animačními nástroji, díky kterým si získala své místo u filmu. Díky svým téměř neomezeným možnostem upravování a rozšiřování pracovního prostředí je hlavním nástrojem velkého množství trikových studií. 

Pro nezávislé herní vývojáře je to ještě možnost pořídit za zlomek ceny ,,o efekty“ osekanou verzi Maya LT, což může být velkou výhodou do začátku.


Operační systém 

Zásadním argumentem pro výběr aplikace je také operační systém na kterém hodláte pracovat. Maya má v této oblasti rozhodně navrch, protože je k dispozici jak pro Windows, tak i pro Mac OSX a Linux

Naproti tomu Max je k dispozici pouze pro Windows, což ho drží v mírné nevýhodě.


Verdikt 

V první řadě je určitě namístě ujasnit si k čemu chcete program používat a to vám pomůže s volbou. Každý z nich má své silné stránky trochu jinde. 

Pokud například směřujete k charakterové animaci či filmovým efektům, ačkoliv Max to zvládá také tak Maya je v tomto případě lepší volbou. 

Herním studiím dlouhou dobu vévodí Max díky svým modelovacím nástrojů. V posledních letech se ale rozdíly pomalu stírají. 

Pokud ale směřujete spíše k vizualizacím, tak je pravděpodobně Max tou nejlepší volbou, nejen díky svým modelovacím schopnostem, ale hlavně také díky přímé provázanosti s technickými aplikacemi jako je AutoCAD, Inventor a další.


Co dál? 

Není jednodušší cesta v objevování než stáhnout oba programy na webu Autodesk a věnovat jim chvíli času na prozkoumání.

Pokud už víte, který software je pro Vás lepší, přihlaste se do některého z našich kurzů 3ds Max nebo Maya a zbytek už nechte na nás. 

 

Autor článku: Ondřej Hudeček, certifikovaný lektor Autodesk



Fotogalerie

Autodesk Maya

Autodesk Maya


Autodesk 3ds Max

Autodesk 3ds Max


Autodesk Maya

Autodesk Maya


Autodesk 3ds Max

Autodesk 3ds Max


Profil společnosti

NICOM byl založen již v roce 1992. Díky více než 140 000 odškolených klientů patří k největším poskytovatelům počítačových i fotografických kurzů pro jednotlivce a firmy v celé ČR.

Chtějte o nás vědět více ...

zobrazit více informací

Základní organizační informace

Máte nejasnosti ohledně objednávky nebo realizace školení? Chcete znát odpovědi na nejčastěji kladené dotazy klientů školicího střediska NICOM? 

Přečtěte si základní informace ...

zobrazit více informací

Možnosti financování kurzů

Hledáte akreditované kurzy DVPP pro pedagogické pracovníky?  Jak mít hrazeno školení pro firmy až z 85 % díky výzvě POVEZ II? Víte, že vám rekvalifikaci může hradit úřad práce? 

Podívejte se na možnosti platby za školení ...

zobrazit více informací

Kontaktujte nás

Fakturační adresa:
Smetanova 3
602 00 Brno
IČ: 26226375
DIČ: CZ26226375
Adresa pobočky:
Zenklova 32/28
180 00 Praha 8
Tel: +420 222 231 100
 
Získávejte novinky a akční nabídky